next page

fehrest page

back page

963- پـيـامـبـر صـلى الله عـليـه و آله فرمود: من سره ان يدفع الله عنه نحس يومه ، فـليـفـتـتـح يومه بصدقه ، يذهب الله بها عنه نحس يومه . و من احب ان يذهب الله عنه نحس ليـلتـه ، فـليـفـتـح ليلته بصدقه ، يدفع الله عنه نحس ليلته ... (هر كس دوست مى دارى كه خدا شومى روز وى را او دور دارد، روز خود را با صدقه آغاز كند، كه به سبب آن خداوند شومى آن روز را ببرد. و هر كه دوست دارد كه خدا شومى شب وى را ببرد، شبش را با صدقه آغاز كند كه خداوند به سبب آن شومى آن شب را از او دور كند.) فروع كافى ، ج 4، ص 70، كتاب الزكاه ، باب ان الصدقه تدفع البلاء، حديث 9.
964- امـا صـادق (عليه السلام ) فرمود: داووا مرضاكم بالصدقه ... (بيماران خود را بـا صـدقـه درمـان كـنـيـد.) فـروع كـافـى ، ج 4، ص 3، كـتاب الزكاه ، باب فضل الصدقه ، حديث 5.
965- امـام بـاقر (عليه السلام ) فرمود: لان احج حجه احب الى من ان اعتق رقبه و رقبه . (حـتـى انـتـهـى الى عـشـره ؛ و مـثـلهـا و مـثـلهـا حـتـى انـتـهـى الى سـبـعـيـن ) و لان اعول اهل بيت من المسلمين اشبع جوعتهم و اكسو عورتهم و اكف وجوههم عن الناس احب الى من ان احج حجه و حجه و حجه ، (حتى انتهى الى عشر و عشر و عشر؛ و مثلها حتى انتهى الى سبعين )اگـر يك حج به جاى آورم خوشتر دارم از آنكه بنده اى آزاد كنم و بنده اى ديگر، (امام تا ده بـار آن را تـكـرار كـرد و ادامه داد تا به هفتاد رسيد.) و اگر نفقه خانواده اى مسلمان را تعهد كنم و آنان را سير گردانم و تنشان را بپوشانم و آبرويشان را نزد مردم نگاه دارم ، خـوشـتـر دارم از آنـكه حجى به جاى آورم و حجى ديگر و حجى ديگر. (و تا ده بار آن را تـكـرار كـرد و ادامـه داد تـا بـه هـفتاد رسيد.) فروع كافى ، ج 4، ص 2 كتاب الزكاه ، باب فضل الصدقه حديث 3.
966- عـن جـعـفـر بـن مـحـمـد (عـليـه السـلام ) انـه قـال فـى الرجـل يـعـتـق المـمـلوك يـعـتـق الله عـزوجـل بكل عضومنه من النار. وسائل الشيعه ، ج 16، ص 2، كتاب العتق ، باب 1، حديث 1.
967- از امـام صـادق (عـليـه السـلام ) در حـديـثـى بلند +مروى است : و لقد اعتق على ، (عليه السلام )، الف مملوك لوجه الله عزوجل ، و برت فيهم يذاه . (على (عليه السلام ) بـراى خـشنودى خداوند عزوجل هزار بنده را از دسترنج خود آزاد كرد.) منبع پيشين ، ص 3، حديث 3.
968- (آل عمران / 92)
969- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : كـان يـتـصـدق بـالسـكـر فقيل له : تتصدق بالسكر! فقال : ليس شى احب الى منه فانا احب ان اتصدق باحب الاشيا الى . تـهـذيـب الاحـكام ، ج 4، ص 331، كتاب الصيام ، باب الزيارات ، حديث 104.
970- قد روى عن ابى الطفيل قال اشترى على (عليه السلام ) ثوبا، فاعجبه ، فتصدق به ، و قال : سمعت رسول الله يقول : من آثر على نفسه ، آثره الله يوم القيامه بالجنه . و مـن احـب شـيـئا فجمله لله ، قال الله تعالى يوم القيامه : قد كان العباد يكافون فيما بينهم بالمعروف ، و انا اكافيك اليوم بالجنه . مجمع البيان ، در تفسير آيه 92، سوره آل عمران .
971- روى ان ابـا طـلحـه قـسـم حـائطـا له فـى قـار بـه عـنـد نـزول هـذه الايـه ، و كـان احـب امـواله اليـه . فـقـال له رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله : بـخ بـخ ! ذلك مـال رابـح لك . مـجـمـع البـيـان ، در تـفـسـيـر آيـه 92، سـوره آل عمران .
972- (آل عمران / 92)
973- مـجـمـع البـيـان ، در تـفـسـيـر آيـه 92ت سـوره آل عمران .
974- اصـول كـافـى ج 2، ص 315، 320، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، باب حب الدنيا و الحرص عليها، احاديث 1، 17. و همچنين در ديگر ابواب .
975- ص 122. 976- فـروع كـافـى ، ج 4، ص 8، كتاب الزكاه ، باب فضل صدقه السر، حديث 2.
977- قال رسول الله صلى الله عليه و آله صدقه البسر تطفى غضب الرب . فروع كـافـى ، ج 4، ص 7، كـتـاب الزكـاه ، بـاب فـضـل صـدقـه السـر، حـديث 1، 3 وسائل الشيعه ، ج 6، ص 275، 278، كتاب الزكاه ، باب 12 از ابواب صدقه ، احاديث 1، 2، 4 تا 7.
978- قـال (عـليـه السـلام ) سـبـعـه يـظـلهـم الله فـى ظـله يـوم ظل الا ظله الى ان قال : و رجل تصدق بصدقه ، فاخفاها حتى لم تعلم يمينه ما تنفق شماله . وسـائل الشـيـعه ، ج 6، ص 277، كتاب الزكاه ، باب 12 از ابواب صدقه ، حديث 11.
979- امـام صـادق (عـليـه السـلام ) فـرمـود: سـئل رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله ،اى الصـدقـه افـضـل ؟قـال : عـلى ذى الرحم الكاشح . (از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيدند كدام صـدقـه بـرتـر اسـت فـرمـود: صـدقـه بـر خـويـشـاونـدى كـه كـيـنـه ات را در دل نـهـان دارد.) عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله : الصدقه بعشره ؛ و القرض بثمانيه عشر؛ و صله الاخوان بعشرين ؛ و صله الرحم باربعه و عشرين . (از امام صادق (عليه السلام ) نـقـل شـده اسـت كـه پـيـغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: صدقه ده برار پاداش دارد؛ و قرض هجده برابر؛ و بخشش به برادران بيست برابر؛ و صله به خويشاوندان بيست و چـهـار بـرابـر.) فـروع كـافى ، ج 4، ص 10، كتاب الزكاه ، باب الصدقه على القرابه ، حديثهاى 2، 3.
980- قـال (عـليـه السـلام ): لا صـدقـه و ذورحـم مـحـتـاج . وسـائل الشـيـعـه ، ج 6، ص 286 كـتـاب الزكـاه ، باب 20 از ابواب صدقه ، حديث 4، 7.
981- قـال الصـادق (عـليـه السـلام ): ان الحسن بن على ، (عليه السلام )، قاسم ربه ثـلاث مـرات حـتـى نـعـلا و نـعـلا و ثـوبـا و ثـوبـا و ديـنـارا و ديـنـارا. وسـائل الشـيـعـه ، ج 6، ص 336، كـتاب الزكاه ، باب 52 از ابواب صدقه ، حديث 1.
982- فـى كـتـاب ابـى الحـسـن الرضـا الى ابـى جـعفر (عليه السلام ): يا ابا جعفر، بـلعـنـى ان المـوالى اذا ركـبـت اخـر جـوك مـن البـاب الصـغـيـر. و انـمـا ذلك مـن بخل بهم لثلا ينال منك احد خيرا. فاسالك بحقى عليك لا يكن مدخلك و مخرجك الا من الباب الكـبـيـر؛ و اذا ركـبـت ، فليكن معك ذهب و فضه ، ثم لا يسالك احد الا اعطيته . و من سالك من عمومتك ان تبره ، فلا تعطه اقل من خمسين دينارا، والكثير اليك . و من سالك من عماتك ، فلا تـعـطـها اقل من خمسه و عشرين دينارا، و الكثير اليك . انى اريد ان يرعك الله . فانفق و لا تـخـش مـن ذى العرش القتارا. بحارالانوار، ج 50، ص 102، تاريخ الامام الجواد باب 5، حديث 16.
983- سـال رجـل ابـا عـبـدالله (عـليـه السـلام ) عـن قـول الله عـزوجـل و آتـوا حـقـه يـوم حـصـاده و لا تسرفوا انه لا يحب المسررفن فـقـال : كـان فـلان بـن فـلان الانـصـارى ، سـمـاه و كـان له حـرث فـكـا اذا حـل يـتـصـدق بـه فـيـبـقـى هـو و عـيـاله بـغـيـر شـى فـجـعـل الله عـزوجـل ذلك سـرفـا. مردى از حضرت صادق (عليه السلام ) درباره آيه حق آن را روز درو آن بـدهـيـد و اسـراف نـكـنيد همانا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد. فرمودند: فـلان پـسـر فـان انـصارى ، حضرت نام او را برد. مزرعه اى داشت آنگاه كه زمان درو آن فـرا مـى رسيد همه آن را مى بخشيد و خود و خانواده اش بى چيز مى ماندند پس خداوند آن را اسـراف قـرار داد. عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) انـه تـصـدق عـلى ثـلاثـه مـن السـوال ثـم رد الرابـع و قـال : لوان رتـجـلا كـان له مـال يـبـلغ ثـلاثـيـن او اربـعـيـن الف در هـم ثـم شـا ان لا يـبـقـى مـنـهـا الا وضـعها فى حق لفـعـل فـيـبـقـى لا مـال له فـيـكـون مـن الثـلاثـه الذيـن يـرد دعـاوهـم . قـلت : مـن هـم ؟قـال : احـدهـم رجـل كـان له مـال فـانـفـقـه فـى وجـهـه ثـم قـال : يـا رب ارزقـنى ! فيقال له : الم اجعل لك سبيلا الى طلب الرزق ؟از حضرت صادق (عليه السلام ) روايت شده كه ايشان بر سه مستمند بخشش كرد و فرد چهارم را رد نمود و فرمود: اگر مردى مالى به اندازه سى يا چهل هزار درهم داشته باشد پس بخواهد همه آن را در موردى كه سزاوار است مصرف كند اين را انجام دهد و بى چيز ماند از سه نفرى است كـه دعـايـان رد مـى شود. گفتم : آنان چه كسانى هستند؟فرمود: يكى از آنها مردى است كه مـالى داشـتـه باشد و آن را در راه خدا بخشيده سپس مى گويد: پروردگارا مرا روزى ده : بـه او گـفـتـه مـى شـود مـگـر راهـى بـراى كـسـب روزى بـرايـت قـرار نـدادم . وسائل الشيعه ، ج 6، ص 322، 323، كتاب الزكاه ، ابواب الصدقه ، باب 42، حديث 3. حديث 1.
984- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : قـال رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله افـضـل الصـدقـه صـدقـه تـكـون عـن فضل الكف . وسائل الشيعه ، ج 6، ص 323، ابواب الصدقه باب 42، حديث 4.
985- ص 202.
986- عـن عـبـدالله بـن سـنـان ، عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : شـرف المـومـن صـلاتـه بـالليـل ؛ و عـز المـومـن كـفـه عـن اعـراض النـاس . وسائل الشيعه ، ج 5، ص ‍ 268، كتاب الصلاه ، باب 39، حديث 2.
987- عـن عـبـدالله ابـن سـنـان ، عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال قـال رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ، لجـبـرئيـل : عـظـنـى فـقال : يا محمد عش ما شئت ، فانك ميت ؛ و احبب ماشئت ، فانك مفارقه ؛ و اعـمـل مـا شـئت ، فـانـك مـلاقـيـه ؛ شـرف المـومـن صـلاتـه بـالليـل ؛ و عـزه كـفـه عـن اعـراض الناس . الخصال ، ج 1، ص ‍ 7، باب الواحد، حديث 19.
988- عـن جـعـفـر بـن مـحـمـد (عـليـه السـلام ) قـال : المـال و اليـنـون زيـنـه الحـيـاه الدنـيـا؛ و ثـمـان ركـعـات مـن آخـر الليـل والوتـر زيـنـه الاخـره . و قـد يـجـمـعـهـا الله لاقـوام . وسـائل الشـيـعـه ، ج 5، ص 276، كـتاب الصلاه ، باب 39، از ابواب بقيه الصلوات المندويه ، حديث 34.
989- و قـال رسـول الله صـلى الله عليه و آله : اذا قام العبد لذيذ مضجعه و النعاس فـى عـيـنـه ليـرضـى ربـه بـصـلاه ليـله ، بـاهـى الله بـه المـلائكـه و قـال : اما ترون عبدى هذا، قدقام من اذيد مضجعه لصلاه لم افرضهاعليه ؛ اشهدوا انى قد غـفـرت له . وسـائل الشـيـعـه ، ج 5، ص 277، كـتـاب الصـلاه ، بـاب 39، از ابواب بقيه الصلوات المندوبه ، حديث 36.
990- احـادث 1 تـا 3، 6 از وسـائل الشـيـعـه ، ج 3، ص 42 تـا 44، كتاب الصلاه ، باب 14 از ابواب اعداد الفرائض
991- نـمـازهـا و نـمـاز مـيـانـه را نـگـاه داريـد و بـا فـروتـنـى بـراى خـدا بـه پا خيزيد. بقره / 238.
992- امـام بـاقـر (عـليـه السـلام ) فـرمـود: بـيـنـا رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله ، جـالس فـى المـسـجـد، اذ دخـل رجـل ، فـقـام يـصـلى فـلم يـتـم ركـوعـه و لا سـجـوده . فقال ، صلى الله عليه و آله : نقر كنقر الغراب لئن مات هذا و هكذا صلاته ليموتن على غـيـر ديـنى . روزى پيامبر صلى الله عليه و آله در مسجد نشسته بود فردى بر وى وارد شـد و بـه نـمـاز ايـسـتـاد، ركـوع و سـجـده نـمـاز را بـه طـور كامل به جا نياورد. پيامبر فرمود: چون كلاغ بر زمين منقار كوبيد! اگر اين شخص بميرد و نـمـازش ايـن بـاشد، بتحقيق كه بر دين من نمرده است .) فروع كافى ، ج 3، ص 268، كتاب الصلاه ، باب من حافظ على صلاته اوضيعها.
993- بپرهيز، بپرهيز! و خدا در اين جهان و در جهان ديگر ياور تو باد.
994- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 609، كـتـاب فضل القرآن ، باب فى قراءته ، حديث 1.
995- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 609، كـتـاب فـضـل القـرآن ، باب فى قراءته ، حديث 2. در اين منبع جمله آخر حديث به صورت تنظر ما فيها ضبط شده است .
996- پـس چـرا در قـرآن تـدبـر نـمـى كنند؟مگر اينكه بر دلهاشان قفلهاست . محمد/ 24.
997- لا خـيـر فـى عـباده لا فقه فيها و لا فى قرائه لا تدبر فيها (خيرى نيست براى عبادتى كه در آن فهم نباشد، و براى قرائتى كه در آن تدبر نباشد.) المحجه البيضا، ج 2، ص 237، كتاب آداب تلاوه القرآن ، باب 3.
998- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 612، كـتـاب فضل القرآن ، باب ثواب قراءه القرآن ، حديث 5.
999- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 596، 602، كـتـاب فضل القرآن ، حديث 1، 11، 12، 14.
1000- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : مـن قراءالقرآن و هو شاب مومن اختلط القـرآن بـلحـمـه و دمـه ؛ و جـعـله الله عـزوجـل مع السفره الكرام البر ره ، و كان القرآن حجيزا عنه يوم القيامه . يقول : يا رب ، ان كل عـامـل قـد اصـاب اجـر عـمـله غـيـر عـامـلى ، فـبـلغ بـه اكـرم عـطـايـاك . قال فيكسوه الله العزيز الجبار حلتين من حلل الجنه ، و يوضع على راسه تاج الكرامه ، ثـم يـقـال له : هـل ارضـيـنـاك فـيـه ؟فـيـقـول القـرآن : يـا رب ؛ قد كنت ارغب له فيما هو افـضـل مـن هـذا. فـيـعـطـى الامـن بـيـمـيـنـه و الخـلد بـيـسـاره ، ثـم يـدخـل الجـنـه ، فـيـقـال له : اقـرا واصـعـد درجـه . ثـم يـقـال له : هـل بـلغـنـا بـه و ارضـيـنـاك ؟ فـيـقـول : نـعـم . قـال : و مـن قـراه كـثـيـرا و تـعـاهـده بـمـشـقـه مـن شـده حـقـظـه ، اعـطـاه الله عـزوجـل اجـر هـذا مـرتـيـن . اصـول كـافـى ، ج 2، ص 603، كـتـاب فـضـل القـرآن ، بـاب حـامـل القـرآن ، حـديـث 4. ثـواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 126، ثواب من قرا القرآن و هو شاب مومن .
1001- عـن المـفـضـل قـال : سـمـعت ابا عبد الله (عليه السلام ) يقول : ان الذى يعالج القرآن ليحفظه بمشقه مـنـه ، و قـله حـفـظ له اجـران در بـحـارالانـوار، ج 90، ص ‍ 187، كـتاب القرآن ، باب 20، حديث 7. مشابه اين روايت آمده است .
1002- عـن داود بـن كـثـيـر قال : قلت لا بى عبدالله (عليه السلام ): انتم الصلاه فى كـتـاب الله عـزوجل و انتم الزكاه و انتم الحج ؟فقال : يا داود نحن الصلاه فى كتاب الله عـزوجـل و نحن الصلاه فى كتاب الله عزوجل و نحن الزكاه و نحن الحج ... داودبن كثير مى گـويـد بـه امـام صـادق (عـليه السلام ) عرض كردم : شما نماز در كتاب خدا هستيد و شما زكات و شما حج مى باشيد؟پس پاسخ دادند:اى داود ما نماز در كتاب خدا هستيم و ما زكات و روزه و مـا حـج هـستيم . بحارالانوار، ج 24، ص 303، كتاب الامامه ، باب انهم الصلاه و الزكاه .، حديث 14.
1003- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 639 تـا 462، كـتـاب العـشره ، باب من تكره مجالسته و مرافقته ، حديث 1 تا 3، 6، 7، 10.
1004- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 600، كـتـاب فضل القرآن ، حديث 5.
1005- امـالى (مـجـالس ) شـيـخ صـدوق ، ص 458، مـجـلس 84، حـديـث 2، وسائل الشيعه ، ج 4، ص 829، كتاب الصلاه ، باب 3، حديث 6.
1006- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 627، كـتـاب فضل القرآن ، باب النوادر، حديث 1.
1007- وسـائل الشـيعه ، ج 4، ص 837، كتاب الصلاه ، باب 8 از ابواب قـراءه القـرآن ، حـديـث 7. ثـواب الاعـمـال و عـقـاب الاعمال ، ص ‍ 329، عقاب المستاكل بالقرآن ، حديث 1.
1008- سوره طه آيه 125.
1009- ثـواب الاعـمـال و عـقـاب الاعـمـال ، ص 332، 346، 337. وسـائل الشـيـعـه ، ج 4، ص 837، كـتـاب الصـلاه ، بـاب 8 از ابـواب قراءه القرآن ، حديث 8.
1010- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 614، كـتـاب فضل القرآن ، باب ترتيل القرآن بالصوت الحسن ، حديث 1.
1011- امـام صـادق (عـليـه السـلام ) فـرمـود: ان القـرآن نـزل بـالحـزن ، فـاقـرووه بـالحـزن . (هـمـانـا قـرآن بـراى انـدوه نـازل شـده اسـت ، پـس آن را بـا حـزن بـخـوانـيـد). اصـول كـافـى ، ج 2، ص 614، كـتـاب فـضـل القـرآن ، بـاب تـرتـيـل القـرآن بـالصـوت الحـسـن ، حـديـث 2. و نـيـز دربـاره آيـه ورتـل القـرآن تـرتـيـلا فـرمـود: هـو ان تـتـمـكـث فـيـه و تـحـسـن بـه صـوتـك . (تـرتـيـل آن است كه قرآن را به آرامى و با آواى خوش بخوانى .) مجمع البيان ، ج 10، ص 378، سوره المزمل ،
1012- عـن ابـى الحـسـن (عـليـه السـلام ) قـال : ذكـرت الصـوت عـنـده ، فـقـال ان عـلى بـن الحـسـيـن ، عع ، كان يقرا فربما مربه المار فصعق من حسن صوته ... اصـول كـافـى ، ج 2، ص 615، كـتـاب فـضـل القـرآن ، بـاب ترتيل القرآن بالصوت الحسن ، حديث 4.
1013- تفسير نورالثقلين ، ج 5، ص 683، 684، تفسير سوره كوثر حديث : 17 تا 19.
1014- شماره 142.
1015- عـن عـلى بـن جـعـفـر، عـن اخـيـه ، مـوسـى بـن جـعـفـر، (عـليـه السـلام )، قـال قـال : عـلى الامـام ان يـرفـع بـده فـى الصـلاه ؛ ليـس عـلى غيره ان يرفع يده فى الصـلاه . (عـلى بـن جـعـفـر از بـرادرش ، مـوسـى بن جعفر (عليه السلام )، روايت كند كه فرمود: بر امام لازم است كه دستش را در نماز بالا آورد؛ و غير امام لازم نيست چنين كند. وسائل الشيعه ، ج 4، ص 726، كتاب الصلاه ، باب 9.
1016- و روى عـن مقاتل بن حيان ، عن اصبغ بن نباته ، عن امير المومنين (عليه السلام ) قـال : لمـا تـزلت هـذه السـوره الكـوثـر قـال النـبـى ، صـلى الله عـليـه و آله ، لحـبـريـل عـع : مـا هـذه النـحـيـره التـى امـرنـى بـهـا ربـى ؟قـال : ليـسـت بـنـحيره ، ولكنه يامرك اذا تحرمت للصلاه ان ترفع يديك اذا كبرت و اذا ركـعـت و اذا رفـعـت راسـك مـن الركـوع و اذا سـجدت . فانه صلاتنا و صلاه الملائكه فى السـمـاوات السـبـع . فـان لكـل شـى زيـنـه ، و ان زيـنـه الصـلاه رفـع الايـدى عـنـد كل تكبيره . (روايت شده از مقاتل پسر حيان ، از اصبغ پسر نباته ، از امير المومنين (عليه السـلام ) فـرمـود: چـون ايـن سـوره ، سـوره كـوثـر، بـر پـيـامـبر صلى الله عليه و آله نـازل گـرديـد، پـيامبر به جبرئيل گفت : اين كدام قربانى است كه پروردگارم مرا بان فرمان داده است ؟ گفت : قربانى نيست ، اما او تو را فرمان داده كه هرگاه براى نماز آماده شـدى ، دسـتـهـايـت را آن گاه كه تكبير گويى و آن گاه كه به ركوع روى و آن گاه كه سـر از ركوع بردارى و آن گاه كه به سجده روى ، بلند كنى ؛ زيرا اين نماز ما و نماز فرشتگان در آسمانهاى هفتگانه است . بدرستى كه هر چيزى را زيورى است و زيور نماز بلند كردن دستها در تكبير است .) مجمع البيان ، تفسير سوره كوثر.
1017- عن الرضا (عليه السلام ) قال : انما ترفع اليدان بالتكبر لان رفع اليدين ضـرب مـن الابـتـهـال والتـبـتـل و التـضـرع ؛ فـاحـب الله عزوجل ان يكون العبد فى وقت ذكره له متبتلا متضرعا مبتهلا. و لان فى رفع اليدين احضار النيه و اقبال القلب . وسائل الشيعه ، ج 4، ص 727، كتاب الصلاه ، باب 9ت از ابواب تكبيره الاحرام ، حديث 11.
1018- مـن روى خويش را به سوى كسى كردم كه آسمانها و زمين را آفريد. (انعام / 79)
1019- وسـائل الشـيـعـه ، ج 4، ص 722، كـتـاب الصـلاه ،، بـاب 7 از ابواب تكبيره الاحرام ، حديث 5.
1020- وسـائل الشـيـعـه ، ج 4، ص 722، 723، كـتـاب الصـلاه ، بـاب 7 از ابواب تكبيره الاحرام ، حديث 7.
1021- فـروع كـافـى ، ج 6، ص 495، 496، كـتـاب الزى و التجمل ، باب السواك ، حديث 6.
1022- خصال ، ج 2، ص 449، باب 10، حديث 51.
1023- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال قـال رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله : اوصـانـى جـبـرئيـل ، (عـليـه السـلام )، بـالسـواك حـتى خفت على اسنانى . فروع كافى ، ج 6، ص 496، كتاب الزى و التجمل ، باب السواك ، حديث 8.
1024- قال رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله : لو لا ان اشـق عـلى امـتـى ، لامـرتـهـم بـالسواك مع كـل صلاه . وسائل الشيعه ، ج 1، ص 355، كتاب الطهاره ، باب 5 از ابواب السواك ، حديث 3.
1025- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : ان رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله ، كـان اذا صـلى العـشـاء الاخـره ، امـر بوضوئه و سـواكـه ، فيوضع عند راءسه مخمرا؛ فير قد ما شاء الله ؛ ثم يقوم فيستاك و يتوضا و يـصـلى اربـع ركـعـات ، ثـم يـرقـد، ثـم يـقـوم فـيـسـتـاك و يـتـوضـا و يـصـلى . ثـم قـال : لقـد كـان لكـم فـى رسـول الله اسـوة حـسـنـه . وسـائل الشـيـعـه ، ج 1، ص 356، كـتاب الطهاره ، باب 6 از ابواب السواك ، حديث 1.
1026- عـن ابـى عـبـدالله ، عـن آبـائه (عـليـه السـلام ) قـال قـال رسـول صـلى الله عـليـه و آله : ركـعـتـان بـسـواك افـضـل مـن سـبـعـيـن ركـعـه بـغـيـر سـواك . عـن مـعـلى بـن خـنـيـس ‍ قـال : سـالت الا عـبـدالله ، (عـليـه السـلام )، عـن السـواك بـعـد الوضـوء. فـقـال الاسـتـيـاك قـبـل ان يـتـوضـا. قـلت : ارايـت ان نـسـى حـتـى بـتـوضـا قال : يستاك ، ثم يتمضمض ‍ ثلاث مرات . بحارالانوار، ج 73، ص 132، 133، كتاب الاداب و السنن ، باب السواك و الحث عليه ، حديث 32، 34.
1027- وسائل الشيعه ، ج 1، ص 353، 355، 356، كتاب الطهاره ، باب 3، 5، 6.
1028- بـرانـگـيـخـتـه شـده ام تـا مـنـشـهـاى نـيـك را كامل گردانم . مجمع البيان ، تفسير آيه 4، سوره قلم .
1029-
گـر مـسـلمـانـى از اين است كه حافظ دارد
 
آه اگر از پى امروز بود فردايى .

حافظ
1030- طهاره الاعراق ، تصنيف ابن مسكويه دانشمند قرن پنجم هجرى .
1031- از جـمـله مـحـجـه البـيـضـاء، كلمات مكنونه ، حيوه جاويد، از فيض كاشانى . حق اليقين از علامه مجلسى ، و جامع السعادات از ملا مهدى نراقى . و معراج السعاده از ملا احمد نراقى كه اقتباس از كتاب جامع السعادات است .
1032- خصال ، ج 2، ص 431، باب 10، حديث 12.
1033- معانى الاخبار، ص 191، باب فى مكارم الاخلاق ، حديث 3.
1034- الوافـى ، ج 4، ص 264، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب جوامع المكارم ، حديث 2.
1035- امـالى ، شـيـخ صـدق ، مـجـلسـى 57، حـديـث 10، وسـائل الشيعه ، ج 11، ص 156، كتاب الجهاد، باب 6 از ابواب جهاد النفس ، حديث 8. در نسخ چاپى مذام الافعال وارد شده است .
1036- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 99، كتاب ايمان و كفر، باب حسن الخلق ، حديث 1.
1037- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 99، كتاب ايمان و كفر، باب حسن الخلق ، حديث 2.
1038- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : قـال رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله : اكـثر ما تلج به امتى الجنه تقوى الله و حسن الخـلق . اصـول كـافى ، ج 2، ص ‍ 100، كتاب ايمان و كفر، باب حسن الخلق ، حديث 6.
1039- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : البر و حسن الخلق يعمران الديار و يـزيدان فى الاعمار. اصول كافى ، ج 2، ص 100، كتاب ايمان و كفر، باب حسن الخلق ، حديث 8.
1040- عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : ان الله تبارك و تعالى ليعطى العبد من الثـواب عـلى حـسـن الخـلق كـمـا يـعـطـى المـجـاهـد فـى سـبـيـل الله ، يـغـدو عـليـه و يـروح . اصـول كـافـى ، ج 2، ص 101، كـتـاب ايمان و كفر، باب حسن الخلق ، حديث 12.
1041- اصول كافى ، ج 2، ص 321، كتاب ايمان و كفر، باب سوء الخلق ، حديث 3.
1042- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : ان سـوء الخـلق ليـفـسـد العـمـل كـمـا يفسد الخل العسل . اصول كافى ، ج 2، ص 321، كتاب ايمان و كفر، باب سوء الخلق ، حديث 1.
1043- عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال قـال النـبـى ، صـلى الله عـليـه و آله : ابـى الله عـزوجـل لصـاحـب الخـلق السـى بـالتـوبـه . قـيـل : و كـيـف ذاك يـا رسـول الله ؟ قـال : لانـه اذا تـابـمـن ذنـب وقـع فـى ذنـب اعـظـم مـنـه . اصـول كـافـى ، ج 2، ص 321، كـتـاب ايمان و كفر، باب سوء الخلق ، حديث 2.
1044- عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال : مـن سـاء خـلقـه عـذب نـفـسـه . اصـول كـافـى ، ج 2، ص 321، كـتـاب ايمان و كفر، باب سوء الخلق ، حديث 4.
1045- (مـلك / 22) 1046- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 422، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب فى ظلمه قلب المنافق ...، حديث 2.
1047- المـطـبوع ، يعنى مهر شده ؛ الطبع ، يعنى مهر كردن . و طبع ، يعنى چركين ، شوخ ..
1048- النهايه ، ج 2، ص 321، ذيل ماده زهر
1049- الاجـرد، كـسـى را گـويـنـد كه در بدنش مو نباشد. و در صحاح است : الجرد گستره اى است كه در آن هيچ گياه نباشد.
1050- ص 413.
1051- حديث 17.
1052- بـحـارالانـوار، ج 5، ص 153، كـتـاب العـدل و المـعـاد، بـاب السـعـاده و الشـقاوه ، حديث 1، (با اندكى اختلاف در عبارت .)
1053- حديث 15، پاورقى 32.
1054- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 423، كتاب ايمان و كفر، باب ظلمت قلب منافق ، حديث 3.
1055- عـن عـمـرو عـن ابـى عـبـدالله (عـليـه السـلام ) قـال قال لنا ذات يوم : تجد الرجل لا يخطى بلام و لا واو، خطيبامصقعا، لقلبه اشد ظلمه مـن الليـل المـظـلم . و تجد الرجل لا يستطيع يعبر عما فى قلبه بلسانه ، و قلبه يزهر كـمـا يـزهـر المـصـباح . اصول كافى ، ج 2، ص 422، كتاب ايمان و كفر))، باب ظلمت قلب منافق ))، حديث 1.
1056- تفسير القرآن الكريم ، صدرالمتاءلهين ، ج 4، ص 52؛ تفسير آية الكرسى ، علم اليقين ، ج 2، ص 967.
1057- همانا پروردگار من بر راه راست است . (هود/ 56)
1058- (ملك / 22)
1059- كـافـى ، ج 1، ص 432، كـتـاب الحـجـه ، بـاب فـيـه نـكـت مـن التنزيل فى الولايه ، حديث 91.
1060- عـن حـمـران قـال سـمـعـت ابـا جـعـفـر (عـليـه السـلام ) يـقـول قـول الله تـعـالى : و ان هـذا صـراطـى مـسـتـقـيـمـا فـاتـبـعـوه و لا تـتـبـعـوا السبل . قال : على بن ابيطالب و الائمه من ولد فاطمه هم صراط الله ؛ فمن اباهم ، سـلك السبل ... (حمران گويد از امام باقر (عليه السلام ) شنيدم كه درباره كلام خداوند: همانا اين راه راست من است ؛ پس پيرو آن شويد و به راههاى ديگر مرويد. فرمود: عـلى بـن ابـيـطالب و امامان از ذريه فاطمه راه خدايند؛ پس ‍ هر كه از آنان روى گرداند، بـه راهـهـاى ديگر رفته است .) بحارالانوار، ج 24، ص 15، كتاب الامامه ، باب 24، حديث 17.
1061- عن الفضيل قال : دخلت مع ابى جعفر، (عليه السلام )، المسجد الحرام و هو متكى عـلى فـنـظـر الى النـاس ، و نـحـن عـلى بـاب بـنـى شـيـبـه ، فقال : يا فضيل ، هكذا كان يطوفون فى الجاهليه ! لا يعرفون حقا و لا يدينون دينا! يا فضيل ، انظر اليهم ، مكبين على وجوههم ؛ لعنهم الله من خلق مسخور بهم مكبين على وجوههم . ثـم تـلا هـذه الايـه افـمن يمشى مكبا على وجهه اهذى امن يمشى سويا على صراط مستقيم ؟ يعنى ، والله ، عليا، (عليه السلام ) ،
والاوصياء، (عليه السلام )،... روضهى كافى ، ص 288. حديث 434.
1062- ص 530.
1063- ص 529.
1064- فـتـوحـات سـه گـانـه عـبارت است از: فتح قريب ، فتح مبين ، فتح مطلق .
1065- ص 239، 260، 345.
1066- حديث 9، 20، 26.
1067- (انعام / 91، حج / 74، زمر/ 68)
1068- (حشر/ 7)
1069- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 182، كتاب ايمان و كفر، باب مصافحه ، حديث 16.
1070- مرآة العقول ، ج 9، ص 71، ((كتاب ايمان و كفر، ((باب مصافحه ، حديث 16.
1071- وافى ، ج 5، ص 613.
1072- اصـول كـافـى ، ج 1، ص 100، كـتـاب التـوحـيـد، باب النهى عن الصفه بغير ما وصف به نفسه تعالى ، حديث 1.
1073- مـرآه العـقـول ، ج 1، ص 346، كـتاب توحيد، باب نهى از توصيف ...، حديث 1.
1074- التـوحـيـد، شـيـخ صـدوق ، ص 31 بـه بـعـد، بـاب 2. (بـويـژه حـديـث 37) بحارالانوار، ج 3، ص 257 به بعد، كتاب التوحيد، باب 9، حديث 13.
1075- و آنـان كـه در نـامـهـاى او كـفـر و انـحراف مى ورزند بخود واگذاريد. (اعراف / 180)
1076- بار خدايا، شكايت به تو مى برند و جز تو كمك كننده اى نيست .
1077- دعاى كميل ، مصباح التهجد، ص 587.
1078- اسـفـار اربـعه ، ج 9، ص 123، تفسير صدرالمتاءلهين ، تفسير آيه 17 سوره اعلى .
1079- جـابر گويد: از امام باقر عليه السلام درباره علم عالم پرسيدم ، فرمود: اى جـابـر، هـمـانـا در پـيـغـمـبـران و اوصـياء پنج روح است : روح القدس ، روح ايمان ، روح زنـدگـى ، روح قـوه ، روح شهوت . اى جابر، ايشان به روح القدس امور و مطالب زير عـرش تـا زيـر خاك را مى دانند. سپس فرمود اى جابر، اين چهار روح را آفت رسد مگر روح القـدس را كـه بـازى و يـاوه گـرى نـدارد. اصـول كافى ، ج 1، ص 272، كتاب الحجه ، باب فيه ذكر والا رواح التى فى الائمه . حديث 2.
1080- (شورى / 52)
1081- و بـا سـند خود از ابو بصير روايت كند كه گفت از امام صادق عليه السلام از ايـن كـلام خـداونـد تـبـارك و عـعـالى : و هـمچنين روح را به فرمان خويش به سويت فرستاديم ؛ تو نمى دانستى كتاب و ايمان چيست . پرسيدم ، فرمود: روح آفريده اى اسـت از آفـريـدگـان خـداى تـبـارك و تـعـالى ، بـزرگـتـر از جـبرئيل و ميكائيل . اين روح همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بود، او را آگاه مى ساخت و اسـتـوارش مـى داشـت . و پـس از پـيـامـبـر ايـن روح هـمـراه امـامـان اسـت . اصـول كـافـى ، ج 1، ص 273، كـتـاب الحجه ، باب الروح التى يسددالله بها الائمه حديث 1.
1082- بـحـارالانوار، ج 39، ص 313، تاريخ امير المؤ منين ، باب 88، حديث 5.
1083- مـصـباح الهدايه الى الخلافه و الولايه ، كتابى است گرانقدر از حضرت امام خـمـينى (س ) كه در سال 1349 ه . ق (1308 ه . ش ) به رشته تحرير در آورده اند. اين كـتـاب در يـك مـقدمه و دو مشكات ، و يك خاتمه تنظيم شده است . مـشـكات نخست در برخى از اسرار خلافت محمدى صلى الله عليه و آله و ولايت علوى عليه السـلام در حضرت علميه است ، و مشكات دوم در برخى از اسرار خلافت و ولايت و نبوت در نشئه عين و عالم امر و خلق مى باشد. حضرت امام (س ) در مقدمه كتاب در پيرامون موضوع آن چـنين نگاشته اند: دوست داشتم در اين رساله سرآغازى از حقيقت خلافت محمدى و نمى از دريـاى حـقـيقت ولايت علوى عليه السلام را برايت آشكار كنم و اينكه چگونه اين دو حقيقت در عـوالم غـيـب و شـهـادت غـيـب و شـهـادت جـارى هـسـتـنـد و در مـراتـب نزول و صعود نفوذ دارند.
1084- وافـى ، ج 5، ص 614، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب مصافحه ، حديث 16.
1085- مرآه العقول ، ج 9، ص 71، كتاب ايمان و كفر، باب مصافحه ، حديث 16.
1086- مرآه العقول ، ج 9، ص 71، كتاب ايمان و كفر، باب مصافحه ، حديث 16.
1087- علم نزد خداست ؛ و شايد خداوند پس از اين چيزى پديد آورد.
1088- عـن زراه ، عـن ابـى جـعـفـر عـليـه السـلام قـال : وضـع رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله ديـه العين و ديه النفس و حرم النبيذ و كل مسكر فقاله له رجل : وضع رسول الله صلى الله عليه و آله من غير ان يكون جاء فيه شـى ؟ قـال : نـعـم ، ليـعـلم مـن يـطـع الرسـول مـمـن يـعـصـيـه .اصـول كـافـى ، كـتـاب الحـجـه ، بـاب التـفـويـض الى رسول الله صلى الله عليه و آله و الى الائمه عليه السلام فى امر الدين حديث 7.
1089- وسـائل الشـيـعـه ، ج 3، كـتـاب الصـلاه ، بـاب 13 از ابواب اعداد الفرائض ، حديث 12، 14.
1090- فـضـيـل بـن يـسـار از امـام صـادق عـليـه السـلام نـقـل مـى كـنـد: و سـن رسـول الله صـلى الله عـليه و آله صوم شعبان و ثلاثه ايام فى كـل شـهر مثلى الفريضه ؛ فاجاز الله عزوجل له ذلك . پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله روزه مـاه شـعـبان و سه روز از هر ماه را سنت قرار داد تا روزه هاى مستحبى دو برابر واجب شـد. پـس ‍ خـداونـد آن را بـراى پـيـغـمـبـر خـود روا دانـسـت .) وسائل الشيعه ، ج 7، ص 361، باب 28، از ابواب صوم مندوب حديث 5.
1091- كلينى با سند خود از زراره روايت مى كند كه گفت از امام باقر و امام صادق عـليـهـمـاالسـلام ، شـنـيـدم كـه فـرمـودنـد: هـمـانـا خـداى عـزوجـل امـر آفـريـده هـايـش را بـه پـيـغمبرش واگذار فرمود تا ببيند چگونه فرمان مى بـرند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: آنچه را پيامبر براى شما آورده بگيريد، و از آنـچـه بـازتـان داشته باز ايستيد.. اصول كافى ، ج 1، ص 266، كتاب الحجه ، بـاب التـفـويـض الى رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله و الى الائمـه عليه السلام فى امر الدين ، حديث 3.
1092- مـرآه العـقـول ، ج 3، ص 144، كـتـاب الحجه ، باب التفويض الى رسول الله صلى الله عليه و آله ، حديث 1.
1093- مـرآه العـقـول ، ج 3، ص 141، كـتـاب الحجه ، باب التفويض الى رسول الله صلى الله عليه و آله . حديث 1.
1094- كـافـى ، ج 1، ص 183، كـتـاب الحـجـه ، باب معرفه الامام و الرد اليه ، از امام صادق عليه السلام روايت كرده است : ابى الله ان يجرى الاشياء الا بـالاسـبـاب ... و هـمـچـنـيـن در بـصـائر الدرجـات ، ص 26، جـزء اول ، باب 4، حديث 2.
1095- در كافى با سندش از محمد بن سنان روايت كرده كه او گفت من در محضر امام محمد تقى عليه السلام از اختلاف شيعه سخن گفتم ، حضرت فرمود: اى محمد خداى تبارك و تـعـالى هـمواره در يگانگ يخود بيهمتاست . در آغاز محمد و على و فاطمه را آفريد؛ آنها هـزار دوران بـمـانـدنـد: سـپس همه چيزهاى ديگر را آفريد و ايشان را بر آفريدگار خود گـواه گـرفـت و اطـاعـت ايـشـان را بـر آنـهـا مـقرر ساخت و كارهاى آفريدگان را به آنها واگـذاشـت ؛ پـس آنـهـا هـر چـه را خـواهـنـد حـرام سـازنـد و هـر چـه را خـواهـنـد حلال كنند؛ و هرگز نخواهند جز آنچه را كه خدا بخواهد. سپس فرمود: اى محمد، اين است آن آيـيـنـى كـه هـر كـه از آن پـيـش افتد از دين بيرون رفته است ؛ و هر كه از آن عقب بماند، نـابـود گـردد؛ و هـر كـه بـا آن هـمراه باشد، به حق رسيده است . اى محمد، آنچه را گفتم مـغـتـنـم شـمـار. اصـول كـافـى ، ج 1 ص 441، كتاب الحجه ، باب مولد النبى صلى الله عليه و آله و وفاته ، حديث 5.
1096- و در كـافـى بـا سـنـد خـود از مـفضل روايت كند كه گفت به امام صادق عليه السـلام عـرض كـرد آن گاه كه در اظله (سايه ها) قرار داشتيد چگونه بوديد. فرمود: اى مـفـضـل ، مـا نـزد پـروردگـار خـود بـوديـم و نزد او كسى جز ما كه در سايه سبز فام او بـوديـم نـبـود؛ خـدا يـرا تـسـبـيـح مـى گفتيم و تقديس مى كرديم و او را به يگانگى مى ستودى . جز ما نه فرشته بود و نه ذير وحى ، تا آنكه خدا اراده آفرينش چيزها را كرد و فـرشـتـگـان و ديـگـر آفـريـدگـان را آنـگـونه كه خواست آفريد و سپس علم آن را به ما رسـانـيـد. اصـول كافى ج 1، ص 441، كتاب الحجه باب مولدالنبى صلى الله عليه و آله و وفاته حديث 7.
1097- والله لو اعـطـيـت الا قـاليـم السـبعه بما تحت افلاكها على ان اعصى الله فى نمله اسلبها جلب شعيره ما فعلته نهج البلاغه ، خطبه 215.
1098-
غنقا شكار كس نشود دام بازگير
 
كانجا هميشه باد به دست است دام را.

حافظ
1099- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 180، كتاب ايمان و كفر، باب مصافحه ، حديث 4.
1100- اصول كافى ، ج 2، ص 179، كتاب ايمان و كفر، باب المصافحه ، حديث 2.
1101- او مـا عـلمـت ان المـومـنـيـن اذا التـقـيـا فـتـصـافـحـا انـزل الله عـزوجـل الرحـمـه عـليـهـمـا فـكـانـت تسعه و تسعين لاشد هما حبا لصاحبه . فذا تـوافـقـا غـمـرتـهـمـا الرحمه ... الحديث اصول كافى ، ج 2، ص 181، كتاب ايمان و كفر، باب مصافحه ، حديث 14.
1102- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 57، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب فضل اليقين ، حديث 2،
1103- مـرآه العـقـول ، ج 7، ص 359، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب فضل اليقين ، حديث 2.
1104- منبع پيشين .
1105- وافى ، ج 4، ص 269.
1106- مـرآه العـقـول ، ج 7، ص 356، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب فضل اليقين ، حديث 2.
1107- وافى ، ج 4، ص 270.
1108- مـرآه العـقـول ، ج 7، ص 357، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب فضل اليقين ، حديث 2.
1109- هر كه از خدا بترسد، او را گريزگاهى قرار دهد و روزى او را از جايى كه گمان نبرد برساند. طلاق / 3.
1110- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 15، كتاب التجاره ، باب 5 از ابواب مقدمات تجارت ، حديث 7.
1111- اى پـيـامبر بگو: پروردگارا، اى دارنده قدرت ، قدرت مى دهى هر كه را بـخـواهـى ، و قـدرت مـى سـتـانـى از هـر كـه بـخـواهـى . آل عمران / 26.
1112- تفسير كبير، ج 2، ص 30.
1113- مـرآه العـقـول ، ج 7، ص 358، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب فضل اليقين ، حديث 2.
1114- اصـول كـافى ، ج 2، ص 464، كتاب ايمان و كفر، باب ان الايمان لا يضرمعه سيئه ، حديث 5. در نسخ چاپى و ان زنوا او سرقوا او شربوا آمده است .
1115- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 233، كـتـاب ايمان و كفر، باب المومن و علاماته ، حديث 7.
1116- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 233، كـتـاب ايمان و كفر، باب المومن و علاماته ، حديث 9.
1117- امالى ، ص 380، جزء 13.
1118- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 73، كـتـاب ايـمان و كفر، باب الطاعه و التقوى ، حديث 1.
1119- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 74، كـتـاب ايـمان و كفر، باب الطاعه و التقوى ، حديث 3.